Intelligo.cz

Online magazín

Proč vlastně nepodporovat technické obory a rukodílny na školách

Ekonomika

Každý říká, a hlavně velké lobby si stěžuje, že mají nedostatek dělníků a technicky zručných pracantů, byť nikdo nedělá nic proto, aby se do těchto velkých firem lidé hrnuli. Je rozdíl mezi Mladou Boleslaví a je také rozdíl mezi nějakým Valašským Meziříčím, kde se mzda pohybuje v rozdílu klidně i o stovku za hodinu. Berme však to, že Mladá Boleslav a podobná města, kde jsou výdělky kvůli velkému zaměstnavateli jiné, jsou spíše výjimkou nežli pravidlem. Zaměstnavatelé by rádi měli více zaměstnanců, ale za stejné, ne-li menší peníze a za stejných pracovních podmínek se stejnými, nejlépe žádnými výhodami. Takhle to ale nejde a ty velká esa to neustále nechtějí pochopit. Proto se zakládá tolik malých podniků, rodinných firem a vznikají (i přes neustálou státní buzeraci) OSVČ, protože lidé zkrátka nechtějí pracovat v těch továrnách a závodech, protože to zkrátka stojí za prd.
stará dílna

Dílny nic nevyřeší

Každý by chtěl, aby se znova zavedly dílny do školních tříd – my se ptáme, k čemu přesně? Starší si jistě pamatují na naprosto promrhané dvě hodiny týdně, kde se řešili hlavolamy, kladivem se mlátilo do zdi a vůbec se ta nějak „zabíjel čas“, namísto toho, abychom si skutečně vyzkoušeli opravdovou práci s těmito nástroji, jako je kladívko, klíč, bruska apod.
dílna s nářadím
A stejně tak tomu bude i teď, i kdyby se dílny zavedly místo občanské nauky a biologie zároveň. Protože –

  1. Nejsou na to lidi – učitelé už tak jsou vytížení kvůli nesmyslným ministerským vyhláškám a naprosto utiskovatelskému školnímu plánu a studijnímu rozvrhu a už prostě neví, kam by údajně takovýto výmysl opět strčili.
  2. Starý studijní plán = ty se schvalují na každé období v ministerstvu a zatím odtud nepřišlo nic, co by se dalo považovat za dobrý počin. Zastaralý systém, dělnická výchova, málo času, velké třídy, málo peněz, to je obraz českého školství, které naprosto pohořívá v moderních dobách, protože zkrátka už tak zatížený systém nestačí na nové a nové nutnosti, které jsou v 21. století potřeba, na rozdíl od dílen a podobných vychytralých plků.

Proč vlastně nepodporovat technické obory a rukodílny na školách
Ohodnoťte příspěvek